25 oktober 2009

Chokladkalas



Var på chokladkalas med kusinen igår och vilket kalas... Godbitar så långt ögat nådde.Tyvärr glömde jag kameran och hennes hade ätit upp batterierna, så det blev mobilkameran, därav kvalitén.


Kvalitén på chokladen var det däremot inget fel på.

Det fanns chokladbönor som jag aldrig smakat på förut, lite sträva, något bittra, men tilltalande. Maxdos 1-2 åt gången, kan leda till hjärtklappning annars.
Det fanns den nyttiga kallpressade chokladen - 10g innehöll lika mkt antioxidanter som ett kilo morötter.
Det fanns choklad utan andra tillsatser än råsocker - påminde om konjak i smaken.
Och praliner och tryfflar i alla möjliga och omöjliga smaker - jordgubb och basilika tex. Visste man inte vad det var så hade man nästan inte kunnat säga vad det smakade för smakerna gick så väl ihop att det blev en helt ny smak.
Några utvalda godbitar fick följa med hem och kalaset fortsatte hela helgen med praliner och varm choklad gjord på hälften grädde, hälften mjölk... ska det vara ska det vara ordentligt...

8 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilket chokladkalas. Hoppas du inte har ont i magen bara. Älskar god choklad, i kväll åt vi upp de sista bitarna med cointreausmak. Så god choklad med min favvo likör, kan inte bli bättre (tror jag).

ANNEPÅLANDET sa...

Milde Moses, der skulle jeg gjerne ha vært! Det hørtes vidunderlig ut!!!

AnJa sa...

Ja nu ser jag var man skulle varit i helgen. Otroligt gott ser det ut. Snålvattnet rinner.

Cecilia sa...

Gott, vackert och till och med delvis nyttigt! :-) Vad kan man mer begära?

Elisabeth sa...

O, va' gott det såg ut! Nu blev jag sugen på riktig, mörk choklad. Även om jag började dagen med Sara Bernhard-tårtbit.... Det behövs lite lyx i höstdimman!

Toril sa...

Å jisses va avis jag blir...jag som älskar choklad! Vilken fest:)

Anna sa...

Åh, jag blir ju chokladsugen bara av bilderna... Det blir nog till att baka med choklad idag!

The Willow Fairy sa...

Vilken trevlig frukost Elisabeth. Förra årt åt jag så mkt choklad att jag mådde illa när jag gick därifrån. I år var jag lite försiktigare, men det var även en fest för ögat