19 januari 2010

Nya äventyr i restgarnshögen


Nu har jag gått till ny attack mot restgarnshögen och denna gången är det små-mössor som fångat mitt intresse. Är på tredje nu och jag har hittat ett perfekt mönster. Man stickar hela mössan på rundsticka eller strumpstickor. Inga sömmar och bara 6 st små garnändar att fästa.

Jag hittade det givetvis på nätet, men var... hittade det, skrev ut det och sedan glömde jag var jag hade fått det från, men det var på engelska och gratis på någons blogg, så jag antar att det inte är så farligt om jag ger mig i kast med en liten översättning. Jag har också tagit mig friheten att göra ett par små ändringar.

Först några små förklaringar på min förkortningar.

2 tills - 2 maskor stickas rätt som vanligt - inget konstigt
2 tills V - även kallad öhpt eller på engelska SSK. Lyft en maska rätt sticka nästa dra den lyfta maskan över den stickade. Avmskningen lutar åt vänster.

3 tills - 3 maskor stickas rätt tillsammans
3 tills V - lyft 1m rätt och sedan 1m till rätt, sticka nästa och dra sedan båda de lyfta maskorna över den stickade, avmaskningen lutar åt vänster.

öH - öka 1m genom att lyfta nästkommande maskas föregående varvs maskbåge. Ökningen lutar åt höger. Även kallad KRL (Knit Right Loop)
öV - öka 1m genom att lyfta maskbågen på den senast stickade maskans föregående varvs maskbåge. Ökningen lutar åt vänster. Även kallad KLL (Knit Left Loop).

För bättre förklaring och instruktionsvideo för ökningarna titta här. Scrolla ner en bit på sidan, det finns många roliga sätt att öka. Du kanske gillar någon annan sort.

Nu till själva beskrivningen

Mössan stickas på stickor 3,5 mm (strumpstickor, rundsticka eller magic loop) och det går åt ca 30g garn.

Storlek 3-6mån (6-12mån, 12-18mån). Jag har inte provat på någon liten knodd så jag vet inte om det stämmer, men eftersom det är till välgörenhet så passar det väl alltid någon.

Lägg upp 85 (103, 121) maskor och slut till en cirkel.

Sticka 3 varv avigt.

Sedan stickas:
Varv 1: 1r, öV, 12r (15r, 18r), 3 tills, 16r (20r, 24r), öH, 2r, öV, 6r (8r, 10r), 2 tills V, 1r, 2 tills, 6r (8r, 10r), öH, 2r, öV, 16r (20r, 24r), 3 tills V, 12r (15r, 18r), öH, 1r.

Varv 2: 85r (103r, 121r)

Upprepa dessa två varv ytterligare 5 (6, 6) ggr. Fortfarande 85 (103, 121) maskor.

Nu minskas på följande sätt:
Varv 1: 13r (16r, 19r), 3 tills, 24r (30r, 36r), 2 tills V, 1r, 2 tills, 24r (30r, 36r), 3 tills V, 13r (16r, 19r).
Varv 2: 79r (97r, 115r)
Varv 3: 12r (15r, 18r), 3 tills, 22r (28r, 34r), 2 tills V, 1r, 2 tills, 22r (28r, 34r), 3 tills V, 12r (15r, 18r).
Varv 4: 73r (91r, 109r)

Fortsätt minska 6 maskor på vart annat varv på detta sätt tills 7 maskor återstår. Tag av garnet och dra igenom återstående maskor.

Till knytband stickas en snodd, I-Cord. Plocka upp 3 maskor vid "öronsnibben" och sticka en snodd. När man stickar snodd vänder man aldrig på arbetet utan stickar 3m skjuter dem över till andra änden på strumpstickan och börjar om från början igen. Titta gärna på videon på denna sidan (scrolla ner till I-cord)

Sedan är det bara att fästa ändarna och leta reda på någon liten trollunge att prova den på.

6 kommentarer:

Maria sa...

Så fin! Schysst av dig att översätta mönstret, det är nu länkat här: http://stickhjalpen.blogspot.com/2009/06/monster.html
Vilket garn har du stickat med? Färgerna är underbara :)

The Willow Fairy sa...

Garnet är Järbo Fantasi och är väl egentligen lite för tjockt för 3,5 mm men det gör ju inget att luvan blir lite tätare, då drar det inte så mkt igenom. Fantasi är ett av de få syntetgarn som jag inte har något emot att sticka i.

AnJa sa...

Jättefräsch mössa! Kul med lite tuffare varianter än de ljusblå och rosa :-)

Cecilia sa...

Jättefin mössa, käck modell som inte ger några skavande sömmar, heller!

Jag har skickat dig en utmärkelse som finns att hämta på min sida eftersom jag tycker om att läsa din blogg!

Anonym sa...

Jag tackar dig för den beskrivningen, den är äfterlängtad jag gillar inte att göra hjälmar.

Anonym sa...

Jättebra mönster på mössa, jag undrar om du kan tipsa mig om mönstret på baby-filten som får bli nästa projekt till Stickhjälpen.

/Carina: ullacarina@hotmail.com