14 maj 2009

Pelargoner


Den ena pelargonen efter den andra sätter nu knopp och hälften ungefär har öppnat åtminstone en blomma. Dessa två är jag speciellt glad för då det är första gången de blommar. Jag köpte dem som sticklingar förra året och eftersom de är av sorten Engelsk pelargon så behöver den en period av lätt kyla, ca 10-15 grader för att sätta knopp. Har man som jag inget uterum så tager man vad man haver - jag har ockuperat svalens/trapphusets samtliga fönster och där trivs dessa tydligen väldigt bra, för jag har fått blommo. Stora härliga blommor.

Den röda är Romeo och den rosa heter Superspot of Bonanza.

I svalen trivs även andra pelargoner, clivian som blommar troget varje år och ny för i vinter en stor mörkrosa oleander.

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Gillade Romeo mest, kan väl ha med den djupröda färgen att göra. Det där att ställa pelargoner i trappan är det fler som gör och får lyckat resultat. Sen blir det ju fint i trappuppgången också.

fale artut sa...

Den rosa blev min favorit! Färgskiftningarna, ÅHHHH! Helt ljuvlig! Tack!