28 maj 2009

Nu har de kommit

Jag fyllde år för nästan en månad sedan, men i helgen fick jag tummen ur och beställde min present. Sponsrad av mamma och svärmor. Idag kom paketet.

Tre nya extra snabba spolar och en ny drivrem till spinnrocken. Jag kunde inte vänta utan monterade på drivremmen och provade spolarna direkt.

Ser ni vilken smart lösning - en liten slits för att fästa hjälptråden. Det har jag aldrig sett förut. Genialt. Först ut på den nya spolen är Duvan. Den senaste fibern från Spinspirations månadsklubb. Det ska bli ett tunnt tvåtrådigt sockgarn av det.

Annars har det inte blivit så mkt stickat idag. Matlagning och klädprovning har tagit all tid. Imorgon är det After Work på jobbet och temat är .... 80-tal !
Så jag har provat kläder och frisyrer och vem vet - kanske får ni se en bild på resultatet här så småningom.

8 kommentarer:

fale artut sa...

Vad har du för spinnrock? Vilken härlig present! Och berätta hur den fiffiga hjälptrådsgrejen funkar!

The Willow Fairy sa...

Jag har en Louet S10. Väldigt basic. Hjälptråden kallar jag den tråden som sitter fast i spolen och som man fäster ullen vid när man börjar spinna. Finns säkert något bättre fack-uttryck, men jag är inte så hemma på alla riktiga termer.

Rosenvante sa...

Gratti i efterskott får man väl säga då. Kul att få köpa något man själv önskar. Hoppas du får mycket glädje av de nya spolarna. 80- tal, det temat hade Claudias kompis på sin fest för ett tag sedan. Burrigt hår och grälla färger, axelvaddar osv. Hur kul som helst att se kort från, så du måste visa hur ni ser ut. Ha en jättemysig kväll i morgon.

fale artut sa...

Hjälptråd är väl bra och riktigt, men jag har bara sett att man får knyta runt en stump, inget sånt där.

The Willow Fairy sa...

Jag har också bara haft en stump knuten kring spolen och den har glidit runt runt innan man kommer igång. Här är mittpinnen ett rör och då har någon kommit på detta med slitsen. Man knyter en rejäl knut på sin tråd och pillar i den i hålet och drar åt sidan så sitter den som bergen sedan, inget glidande och fipplande innan man kommer igång.

Garntrollet sa...

Vilken supersmart lösning! När man som jag (och många andra) får fästa runt spolen så tar det några långsamma varv innan den "fäster" ordentligt. Ska bli spännande att se hur Duva kommer att se ut spunnet.

mc-chick sa...

Så fina spolar. Är det så du kan ändra utväxling lite? Har för mig vi pratade om det. Duvan kommer säkert bli jättefin! :-)

The Willow Fairy sa...

På de nya spolarna har jag tre olika utväxlingar och på mina gamla spolar finns det två. Nu när jag har en ny rem s kan jag utnyttja alla också.