03 maj 2009

Grönt guld


På vägen till jobbet passerar vi genom en liten bokskog. Så här års är den helt sagolik. På morgonen kommer solen lite snett in i dungen och silar ner genom det späda bladverket som lyser som guld.



Grönt guld är också detta.


Jag hade lite över av silket "Vår", 40g närmare bestämt, så det kändes värt att dela upp det och göra ett två-trådigt garn av det. Jag har också varit sugen på att prova att spinna in pärlor i något garn ända sedan Stickfrossa visade sina härliga skapelser i den vägen. Så därför blev det silke med pärlor, riktigt lyxigt. Och tungt, av 40g garn blev det lite över 90g med pärlorna i och ca 110m.

12 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Garnet ser fantastiskt ut. Ska bli spännande att se vad det blir av det!

fale artut sa...

Jag saknar ord!
Det är ett bra betyg!
Så fullt av ENERGI!

Unknown sa...

Garnet blev så vackert att du inte behöver göra nåt med det...lägg det någonstans i blickfånget och bara njuuuuut! :-)

Garntrollet sa...

Underbara bilder! Vilket snyggt garn. Fast jag fattar inte hur man spinner in pärlorna...

Elisabeth sa...

Det ser verkligen lyxigt och majgrönt ut! Pärlorna har du trädd på en tråd och sedan tvunnit ihop med en tråd, eller hur? Jag får också lyst att prova!!!

The Willow Fairy sa...

Stämmer, man trär med hjälp av nål på pärlor på den ena av de två trådarna man vill tvinna ihop. När det tar slut bryter man garnet och fyller på. Garntåtarna fogas ihop på bästa sätt och sedan fortsätter man. Stickfrossa beskrev det så och det blev väldigt bra. Hade blivit ännu bättre om jag från början hade tänkt ha pärlor och spunnit lite jämnare.

mc-chick sa...

Oh så grannt!!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Snyggare än snyggt!!

Rosenvante sa...

Snyggt det blev med pärlorna. Vilken härlig väg du har till ditt jobb. Antar att många är avis på den.

Susilull sa...

Vilka fantastiska bilder! Vilket fantastiskt garn!! Grönt är bara såå vackert!!!

teresa sa...

Vilken sagolik skog! Färgen, ljuset, lövverket - mums!
Och garnet är ju bara helt ljuvligt! Ska bli jättekul att se det stickat!

Anna sa...

Så fantastiskt garn du gjort och så otroligt nöjd jag blir av att kunna inspirera!