14 mars 2010

Stickat

Äntligen lite stickat på denna så kallade stickblogg ;-)

Färdig - en åskblå sjal. entrådigt garn av merino från förra omgången av Spinspirations fiberklubb. Mindre och tjockare än jag normalt vill ha sjalar, men varm och gossig. Härliga färger och utrymme för ytterligare dekorationer med pärlor eller band i hålvarven om jag vill det senare.

Sedan är jag äntligen klar med en riktigt jobbig stickning. Garnet är vackert - drops Cotton Viscose - glansigt och färger ton i ton. MEN så jobbigt att sticka i. Det beror säkert bara på att jag inte är van att sticka i så glidiga garner. Jag kunde inte väva in ändarna som jag brukar när jag bytte nystan i rundstickningen, jag upptäckte när jag färste ändarna att jag hade tappat en maska, ett och annat avigt varv blev "luftigare" än det borde så det finns ett par ränder här och var. Massor av ändar att fästa. och den var knölig och besvärlig i största allmänhet.

Så den åkte i plurret och nu liggger den på tork - hoppas den tar sitt förnuft till fånga och bättrar sig, för jag tycker om mönstret med de ändringarna som jag gjorde - olika färger i spetsen och spets även runt ärmhålet.
Jag håller också på med en axelvärmare. Först skulle det bli en fuskkrage - och det blev det också, men jag blev inte helt övertygad om att det var det bästa det här garnet kunde bli och det behövdes dessutom bara ett nystan, så då hade jag ju ett över.


Så jag har byggt vidare på samma mönster fast vidare. Jag började och stickade ca 10 varv, med 300m och 100 pärlor, innan jag insåg att den blev alldeles för stor och att garner inte skulle räcka på långa vägar, så jag repade upp en gång till och nu verkar det vara på rätt väg. Bilder kommer när det ser ut som något annat än en korv på ett snöre.

Sedan har jag Wrenna och Ishbel kvar att avsluta innan jag tänker tillåta mig att starta något nytt. Vad det blir vet jag inte riktigt ännu. Jag har så ånga planer - så lite tid... Ska man satsa på något vårligt/somrigt, något praktiskt eller lyxigt, något eget påhitt eller något efter mönster. Så många alternativ...


Godnatt

9 kommentarer:

Susanne sa...

Snygg top, övertygas om att den blir finfin! Det finns nåot på min blogg till dig.

Renée sa...

Dessa söta katter... Jag kör med mina sockar... Saken är den att jag är så jäkla dålig på att läsa mönster, vill gärna ha det visat för mig istället. Himla fin sjal...

Rosenvante sa...

Får känsla av lätta sommarkvällar när jag ser sjalen, inte åska. Hur fin som helst. Tycker jag stickat många sjalar under årens lopp men aldrig nån med sådan fin form.
Toppen topp, roligt, ovanligt, fint mönster. Trist att du inte gillade garnet, men du lär dig och jag lärde mig av mitt.
Gos kissar.

Anette sa...

Snälla rara, kan du inte ändra färgen på texten. Jag ser inte vad det står, och jag vill så gärna fortsätta följa din blogg. Tack och lov ser jag bilderna på dina sötnosar och fina alster, men jag vill gärna läsa det du skriver också. Kram anette

Cecilia sa...

Sjalen ser fantastisk ut! Toppen blev också fin, stor skillnad på före och efter bilderna!
Hur hinner du sticka med två sådana fina katter!?

Johanna sa...

Fina stickningar! :-)

Håller med Anette om texten, både den lila och den gröna blir svår att läsa mot den fina bakgrunden. Vit text kanske skulle bli bra?

Din lilla tjejkisse ligger precis som min brukar göra, med benen utanför plattan högst upp i katt-tornet! ;-)

The Willow Fairy sa...

Tack för färgförslaget. Tyckte själv att det syntes dåligt, men jag tänkte inte ens på vitt som en färg.

Linnet har jag stickat på sedan i Augusti någon gång tror jag, jag kom som sagt inte helt överens med garnet även om jag tycker det är så snyggt, så det tog sin lilla tid och många andra saker kom emellan...

Elisabeth sa...

Vad fint och vårgrönt det blev på bloggen! Och så produktiv du är - sjalen blev superfin. Min åska har också blivit en liten sjal men inte så fin. Hefaistos på sista bilden är ju bara för underbar!

.BitterSüss. sa...

your blue shawl looks very pretty .. nice colors in a nice shawl-form.

have a nice day
Katharina