05 februari 2010

Tävlingarna står som spön i backen

Nu finns det en finfin tävling på Carolas stickblog. Man kan vinna Kool-Aid och garn att färga.
Jag har provat karamellfärg tidigare och det är hur kul som helst. Jag har dock aldrig provat Kool-Aid som verkar vara någon typ av saftbas med mkt färgämne i. Rätta mig om jag har fel. Det finns tydligen något som heter Flavour-Aid också så det kanske är Kool-Aid som är färgämne och Flavour-Aid som är smakmedel. Kul att färga är det i vart fall så det vill man ju vara med på. Tävlingen är öppen februari ut så kika in där.

2 kommentarer:

Carola sa...

Kool-Aid och Flavour-Aid är ungefär samma sak. Det är en saftbas med mycket färgämne. Man får tillsätta vatten och sötningsmedel för att kunna dricka det. Det är inte särskilt gott tycker jag, men garnet luktar mumslicht när man färgar det med de här baserna :)

Det är ungefär som att färga med livsmedelsfärger, men man behöver egentligen inte tillsätta någon syra (ättika, citronsyra e. dyl.)Jag brukar göra det i alla fall - bara för att det ska fästa ordentligt :)

Sunna sa...

Det är också ett outforskat område för mig med garnfärgning men det verkar så himla skoj, bäst att testa lyckan