04 januari 2010

Nyårslöften och klimatkoll

Verkar som vi faktiskt får lite vinter i år. Och då brukar debatten om den globala uppvärmningen tystna något, men jag vill ändå så här nyårslöftenas tid slå ett litet slag för miljön.

De senaste åren har jag istället för ett "personligt" nyårslöfte haft ett miljörelaterat sådant.

2008 - Återvinning
2009 - Kompostering
2010 - använda mindre och bättre rengörngsmedel. Dvs mindre kemikalier.

För det finns ju faktiskt väldigt bra och miljövänliga städmetoder. Har ni tips på bra "huskurer" eller bra sidor med tips så tackar jag och tar emot.


Här kommer ett från min kusin

- Inbrända matrester i mikron? Släng in en halv citron och mikra på högsta effekten i 5min. Bara att torka av som de säger i reklamen - fungerar över förväntan.

I övrigt ska jag fundera på utsläpp. Hur mkt släpper du ut per år?


Alla pratar om att vi släpper ut för mkt och att man ska tänka på belastningen på miljön när man handlar allt från strumpor till hårschampoo. Men det är verkligen inte det lättaste.

Göteborgs kommun har en rolig sida som heter klimatkontot. Där kan man räkna ut hur mkt växthusgaser man själv släpper ut per år. Genomsnittet i Sverige ligger på ca 8-10 ton per person beroende på hur man räknar.

För att kunna hålla världsklimatet under 2 grader som målet tydligen är satt till, så behöver man minska till 0,7-1,5 ton per person och år. Denna siffran är utslaget per person i hela världen och många fattigare länder släpper ju knappt ut något per person nu, men många vill höja sin standard.

Räknade i vart fall ut att vår lilla familj på två släpper ut 5 ton per år och person. Fortfarande för mkt, men klart bättre än snittet. Sidan ger också förslag på hur man kan minska sina utsläpp. Ät potatis istället för ris. Planera sina inköp så man inte slänger mat man inte "hinner" äta upp. Ta bussen istället för bilen eller ännu hellre ta cykeln. Nu äter vi ju varken potatis eller ris och slänger väldigt lite mat men jag räknade ut att jag kan spara ca ett halvt ton på att ta bussen istället för bilen...

Men vad ska man då göra för att komma ner i 1,5 ton? Någon som har fler förslag?

22 kommentarer:

Anna sa...

Kemikaliemässigt kan man göra väldigt stor skillnad med små åtgärder i hemmet faktiskt. :)
Jag hörde för ett tag sen att man kan rengöra och få bort kalkfläckar i toaletten med coca cola... Men om man nu inte vill köpa förhållandevis dyr läsk från ett stort multinationellt företag för att hälla det i toaletten så fungerar det utmärkt med citronsyra! Jag kalkar av vattenkokare och kaffebryggare med det oxå, och det funkar hur bra som helst! Ättika ska visst oxå funka, emn citronsyra luktar godare. ;)
Såpa är visserligen fritt från skumma kemikalier, men det går åt otroligt mycket energi för att framställa den, så man ska inte tro att det är jättebra bara för att det är naturligt. Bättre än mycket annat är det ju, det kan man inte förneka. Jag är själv jättesugen på att prova tvättnötter. Har skrivit om såna på min blogg tidigare. Billigt i längden, naturligt och hitfraktade med hänsyn till klimatet.

The Willow Fairy sa...

Jag använder tvättnötter till mina kläder för jag har lite känslig hud och tål inte alla tvättmedel. Bara vittvätten tvättas med "vanligt" tvättmedel. När jag vl får tummen ur och tvättar fönstrena använder jag ättika - blir perfekt resultat.

fale artut sa...

Koppar och mässing putsar vi med citrosyra och diskmedel, i hett vatten i diskhon, bara att lägga ner, ta upp när det ser fint ut! Jag brukar använda en liten borste om det är krusiduller.
Plastpåsar som det har varit bullar eller annat i sköljer jag och använder till sånt som behöver täckar, inte i frysen igen, men i alla fall.
Sen har jag tagit vara på skålar och burkar med lock, då slipper man gladpack eller påse, Det är för mycket plast!
Tygpåsar, det ska jag sy, så det så!

Anonym sa...

Hej !Jag slår gärna ett slag för microfiber.Finns som trasor och moppar och det bästa är att du inte behöver något medel alls,dom fungerar med varmt vatten.Du vet kanske att man kan göra en lösning av tvättnötter och vatten som kan användas både på kroppen och som rengöringsmedel.Kan åxå berätta att av garnet jag vann blev det uddmuddar och en mössa. Lycka till och tack än en gång.Kram Maria F.

The Willow Fairy sa...

Äter ju knappt bröd och nästan aldrig bullar, så de påsarna är få, men påsar som man köper grönsaker i återvinns. Koppar har jag ingen som putsas - Det är ju ockå ett miljöknep - låta bli att städa... tihi...

Annars var ju microfibertrasorna ett bra tips. vi köpte faktiskt ett väldigt bra set till motorcyklarna så vi inte behöver använda schampoo till dem, fungerade vldigt bra, man kanske skulle införskaffa ett till städskåpet också.

The Willow Fairy sa...

Kul förresten att garnet räckte till så mkt.

mc-chick sa...

Jag har ju oxå skrivit lite om miljömål, men det här med städgrejor har jag inte tänkt på alls... hm det får bli en översyn av detta. (inte för att jag städar på mycket...) :-)

Rosenvante sa...

Vi sorterar, komposterar och återvinner. Vissa grejer kan man säkert göra bättre än vi gör. Vi försöker köpa miljövänligt och närodlat. Tar dock bilen till jobbet, skulle vara svårt att klara sig annars. Huvudsaken är nog att alla försöker göra något och tillsammans blir det mer osv, osv. En start så att säga, för sen tror jag man blir lite mer medveten med tiden när man väl startat.

fale artut sa...

Man lite känns det som man jobbar i motvind! Någon som har sett reklamen för kaffegrunkan med EN liten portion kaffe i varje plastmojäng, förpackad i plastpåse, jag tror att det är 30 grunkor i varje. Hur miljövänligt är det? Priset lär väl inte var någon höjdare heller..... Om ett år står den säkert bara och samlar damm..Jag skall inte köpa någon sådan.
Jag gillar förresten kopparsaker, de ger en sån VARM glans i vintermörkret! Och det SYNS verkligen att det är putsat, då kan man fuska med annat, alltid lurar det nån.....Tomterna trivs också där, bland kopparsakerna.

The Willow Fairy sa...

Vi hade mkt koppar när jag var liten. Det var något av n jultradition att putsa den medan pappa skurade både golv och tak. Och det märktes verkligen när den var putsad.

Jag har sett den där kaffe apparaten i verkligheten. Den demonstrerades i en affär före jul. Det dessutom espresso så det blir 1-2 msk kaffe från varje patron. Men snabbt går det och det är väl det som är viktigt för vissa. 5 sekunder att göra och 5 sekunder att dricka och sedan är man redo att kasta sig ut i verkligheten...

Sophie sa...

Bli vegetarian / ät vegetariskt! Man sparar pinsamt mycket utsläpp på att inte äta kött, mycket mer än vad man sparar på att helt ställa bilen. Gott dessutom! God fortsättning!

Stickeri sa...

Odla grönsakerna själv. Så gör jag (på en odlingslott), och klarar familjens grönsaksbehov för flera månader. Vissa år har jag inte köpt någon potatis alls. Inte för att jag vet hur man tar hänsyn till det i den där testen, men det måste vara mindre miljöpåverkan att göra så. Och godare. Om sen grönsakerna skulle hinna bli dåliga slänger man tillbaks dom i landet som kompost.

AnJa sa...

Vilket sporrande inlägg! Min löfteslista innehåller redan tygkassar (hur gör man dem??) Slänga mindre mat och sopsortera bättre. Tack alla för bra tips! Ska genast gå in på klimatkontot.

AnJa sa...

Jag igen... Just nu är det kanske lite svårt att tro på detta med globala uppvärmningen :-) De som hör till andra lägret får mycket vatten (el snarare is) på sin kvarn!

Elisabeth sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabeth sa...

Jag gjorde testet och hamnade på 3.4 ton per år, boven var nog el och vatten. Vi gör all mat från grunden, handlar i storpack och använder tygkassar/ryggsäck (sista är bättre ergonomisk - så täcker vi den delen med här...), slänger lite och återvinner. Portionspaket, husch. Sedan blir det väl lite si som så med städning... Låg belysning är ju miljövänligt och döljer dammet - och oputsat koppar! Jag använder ättika/citronsyra för att kalka av - och då är ett bra tips att skölja gott efteråt, så det inte blir som med min kompis som fick te med kraftig ättiksmak :-)

Toril sa...

Många bra tips här att suga i sig! Tack för att du lyfte upp det här till ytan. Känner att jag är ganska medveten men kan helt klart bli bättre på mycket. Ska fundera på det. Å väldigt bra nyårslöften du haft varje år. Allt gott!

fale artut sa...

Jo, man kan tänka på olika sätt.. Det allra smartaste tror jag är att äta så mycket som möjligt av det vi kan få fram själva, i vårt lilla land. Mycket mindre sårbara blir vi också i händelse av mindre trevliga saker...
Man kommer inte i från att det måste vara för många transporter, närproducerad mjölk här har i alla fall varit till kusten för att återvända i paket. Vi äter mycket potatis, för den kan vi odla och förvara själva, helt ekologisk och den blir väldigt god. Lite grönt och vitlök har vi också.
Men en sak som jag tycker kommer bort med allt prat om köttätande, tänk hur det skulle växa igen utan djur som betar, dessutom blir det ju gödsel till grönsaker och potatis, och mera nytt foder till djuren.
Spannmål kan man bara odla ett år, sen måste man plöja om marken och många använder "köpt" gödsel. Alltså inte skit! Durumvete finns ofta i makaroner och det är väl inte så vanligt vete i Sverige. Och ris har vi inte alls, detsamma kan ju gälla får mycket av de grönsaker och den frukt som vi äter,
Det finns nog väldigt många saker vi kan göra tillsammmans. Men jag tycker att fabrikanterna skall göra mera, bättre förpackningar och HÅLLBARARE saker, det är mycket dålig kvalitet på vissa saker, man tycker att det borde vara tvärtom. Slut på slit och släng produktionen, tack!
Ha de!

Cecilia sa...

Roligt att se så många kommentarer; vi är så många som verkligen vill försöka.
Det är så svårt, som du skriver, eftersom man har för lite kunskap men vissa saker kan man ju känna sig bombsäker på; att konsumera mindre är det jag siktar in mig på.
Det blir också väldigt lite hushållssoppor när man verkligen sorterar ut allt som går.
Köra långsammare sparar massor bensin.
Ta ut fläckar, inte lägga hela plagget till tvätt för att man spillt lite.
Inte köpa snittblommor och nya krukväxter stup i kvarten.
Mer lin och mindre bomull...tror jag är bra.
Laddbara batterier.
Minska mängden schampo, man behöver i allmänhet mindre än vad det ser ut annonserna.
Tömma den typen av flaskor på minsta droppe genom att späda ut med vatten.
Är vad jag kommer på nu...

Maria Flodén sa...

Hej!
Såg här ovan att någon undrade hur man gör tygkassar. Jag klippte upp en vanlig plastkasse och sydde med den som mönster, man viker hörnen där nere. Och så satte jag dit handtag, dubbelvikta ihopsydda tygremsor.
Jag sydde 12 kassar på en kväll, av svärmors gamla röd/svartrandiga starka bomullstyg inhandlat på loppis!

Maria

Sunna sa...

Vad bra att du tog upp det här, själv slår jag ett slag för mirakeltrasor till städningen, fungerar faktiskt och bakar vårt eget bröd,

The Willow Fairy sa...

Ett hett ämne detta märker man. Tack för alla bra tips och kommentarer.

Mikrofiberdukar/mirakeltrasor verkar vara ett bra steg i riktning mot mitt nyårslöfte.

Tyvärr är jag inte något bra ämne för att bli vegetarian. Mina leder mår bäst av en kolhydratsnål kost och det är svårt (tror jag) att vara vegetarian om man ska undvika alla sädesslag (och därmed bröd och pasta), ris, potatis, bönor, linser, majs och kikärtor. Ska man dessutom vara klimatvegetarian så bör man ju undvika mejeriprodukter eftersom kossorna släpper ut metangas och jag har svårt att vara utan ost, grädde och keso. Men man kanske kan byta en del nötköttsmiddagar mot vilt och lamm som ju är betydligt bättre alternativ.