19 september 2009

SIP

Det har varit en helt underbar dag. Så soligt att jag nästan var orolig för att bränna mig. Nu tar ju inte solen så mkt längre, men jag fick allt lite färg på kinderna.

Vi blev totalt 4 spinnerskor och två åskådare - Mamma och svärmor - och en hel del folk som var nyfikna kom fram och pratade en stund. Både barn och vuxna klappade ull och trivdes. Jag hade trott att det skulle blivit ett par stycken till, men det var trevligt som det var. Fler spinndagar efterfrågades och varför vänta ett helt år till nästa gång? Vi får väl se vad det kan bli nästa gång...


100g grön merino fick jag spunnit, en bra början på de 600-700g som kommer att gå åt till Wrenna. Orginalgarnet är roving-liknande och 76m per 200g så vi snackar TJOCKT garn. Jag tänkte sticka i tvåtrådigt dels för att få garnet lite fluffigare och dels för att jag nog inte kan spinna så tjockt entrådigt.


21 kommentarer:

Rosenvante sa...

Lite trist att det inte kom fler och tittade nu när vädret var så underbart. Men vissa saker tar lite tid innan det sitter bara. Kul att ni var några som satt där tillsammans och hade trevligt, men nästa gång kanske fler vågar komma, vem vet.

The Willow Fairy sa...

Ja inte är det så stort som WWKIP. Det märktes ju på den oficiella hemsidan där jag tror det fanns två SIP i sverige och 4-5 totalt i Europa... men skam den som ger sig - Mer ull åt folket !

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Jag har tänkt på dig under dagen men här är det förberedelser inför nästa helg som gäller.
Hoppas du har lust och tid att komma till Syfestivalen.
Med hej fr. koftan

The Willow Fairy sa...

Visst har jag tänkt komma på symässan, men inte förrän på Söndagen, jag vill gå på workshoppen för nålbindning och den är så sent på lördagen, så därför blir det på söndag och då ska jag komma och hälsa på dig också.

Garnhumlan sa...

Låter trevligt. Synd att det är så långt till Göteborg. (och Borås)

The Willow Fairy sa...

Jag hoppas att det händer något roligt nära dig också.

textil sa...

Och jag kunde inte åka iväg tyvärr...Du gör väl om det nästa år?

The Willow Fairy sa...

Nässta år eller tidigare. Vi pratade ju lite löst om en spinträff hemma hos Ann. Jag påminde Lena om deet om det var så att hon pratade med Ann. Jag föreslog i oktober när hon skulle klippa fåren.

carina sa...

Hade tänkt att komma in i det sista men fick stanna hemma med begynnande migrän.
Det hade varit extra kul efter vår liveträff i torsdags o att dessutom träffa de andra igen. Lena var den som lärde mig spinna på Grötö förra året. Vi ses igen

The Willow Fairy sa...

Migrän är inget kul. Vi ses på nästa stickcafé på Carina's

Elisabeth sa...

Det såg då mysigt och roligt ut även om det inte kom många! Man får börja i det små.... Och egentligen kan man ju SIP varje dag?

Tina sa...

Kul att det blev några som SIP iallafall. Tror inte det var något officiellt här i Stockholm (jag funderade på att ta med mig spinneriet till jobbet, men insåg att det nog inte var någon bra idé....) Hoppas SIP nästa år är en helg när jag inte jobbar.

Och vad härligt ni verkar ha det!

Mitt CL sa...

Hmm, spinna på en spinnrock har jag lyckats gjort och fått till rätt hyfsat. Men med slända? Nä, det funkar bara inte. Jag fattar inte alls hur man gör. Helt fel fingrar till dylikt projekt. Blir såå imponerad när jag ser folk som kan. Tycker det är skitahäftigt :D.
Ha det gott

mc-chick sa...

Så mysigt det ser ut!

teresa sa...

Synd att det inte kom fler, det låter himla kul. (Funderade på att komma, men eftersom jag har svårt att sitta så kändes det för jobbigt.)

Sunna sa...

vansinnigt snygg kofta

Toril sa...

Den koftan är så otroligt vacker...är den svår tror du för en novis? Har stickat en del men ännu inte vågat göra ett klädesplagg..

The Willow Fairy sa...

Tror nog att den enbart består av hoptagningar och omslag i olika kombinationer och stora stickor är det också, men den är på engelska så det kan ju krångla till det lite. Annars ingår den i boken French Girl Knits, en bok som innehåller farligt många bra modeller och bara man kan engelska så är det väldigt bra beskrivningar.

Unknown sa...

Hejdär! Kajsa var det här, som deltog i den lilla spinträffen :D Tack för en härlig dag ^^

Min blog var jagborde.blogspot.com

liene sa...

Vad hittar man den mönster på koftan?!
Mvh liene

The Willow Fairy sa...

Den finns i boken French Girl Knits av Kirsteen Griffin Grimes och den kan köpas på AdLibris.