15 maj 2010

Upprepning

Igår var det också dags för första upprepningen av den nya olive-koftan. Jag hade stickat nästan hela oket - 20cm när jag upptäckte hur tokfel jag hade mätt.

Men nu är jag på rätt spår igen. Lite suddigt foto, men färgerna kom fram bättre utan blixt.

Fördelen med att repa upp är ju att man kan rätta till även de där småsakerna som man inte hade brytt sig om innan. I detta fallet var det vilket håll flätorna vrids. Det ser snyggast ut när vridningen blir från resten av arbetet, dvs utåt. Det hade jag inte gjort tidigare utan jag hade bara fortsatt så som jag började. Det innebär nämligen att man måste vända håll någonstans på den ena sidan och nu har jag gjort det på vänsteraxeln precis i början av V-ringningen, men om jag behöver repa upp en gång till så ska jag nog byta håll mitt bak. Lägga upp och sticka åt var sitt håll redan från början - undra hur det fungerar med I-cord ?

5 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Inte kul att repa up:( Men huvudsaken är ju att det blir bra till slut.
Kram Annika

Renée sa...

Inte kul att repa upp... Jag har lite svårt att pilla med sånt så jag får be lilla mamma om hjälp när det ska repas upp något stort. Oftast repar jag upp allt och börjar om från början för då slipper jag pilla med maskorna! Fast jag förstår om du inte ville repa upp allt! Den blir superfin!

The Willow Fairy sa...

Först repade jag upp halva och sedan bestämde jag mig för att repa upp allt utom själva flätan, så man kan nog säga att jag repade upp allt. men nu går detbra - uppe i 200 maskor och 15 cm nu, så det har gått undan idag och det ser betydligt bättre ut. Ska snart prova på en längre sticka och prova noggranare för passform

Mia stickar sa...

Vilken fin uppläggning med flätan!

Maritas Maskor sa...

Åh, vad den ser ut att bli snygg!
Jättefint med flätkanten!
Kram, Marita