29 maj 2010

Recept

Att göra tryffel är inte i grunden så svårt. Det finns ett oändligt antal recept, men jag gillar grundreceptet som jag kan variera som det faller mig in...

Man tar 250 gram grädde (2,5dl), kokar upp den, bryter 190 gram choklad och låter bitarna smälta i grädden. Låt det hela stå en timme, gärna svalt. Jag gör halva denna så slipper man äta sig trött på tryffel (om det är möjligt...) och så kan man göra olika flera olika sorter istället...


Sedan tar man ett par teskedar och gör små oformliga klickar som man rullar i kakao, eller varför inte cocos, hackade nötter, strössel eller florsocker...

Har hört om silikonformar för tryfflar - lite som iskubsbrickor, men jag har inte sett några i verkligheten... Men man kan hälla i fyrkantig form och sedan skära bitar med kniv. Här har man garnerat med saltflingor - mumsig kontrast...


Detta gör man i så fall innan smeten svalnat. För att få ut det ur formen efter den svalnat - doppa undersidan i varmt vatten och vänd formen upp och ner.

När tryffelsmeten är halvsval kan man också spritsa ut den i ischokladformar eller knäckformar - går snabbt och blir betydligt mindre kladdigt...


Sedan kan man variera receptet genom att tillsätta smaker tex, essenser av bittermandel, pepparmint, citrus, ararak, vanilj, eller rivet apelsinskal, eller en liten liten slatt, konjak, päronkonjak kanske, punch, rom, likör...

Möjligheterna är oändliga men ett grundtips är att satsa på GOD choklad - blockchoklad tycker inte jag är gott att äta rakt upp och ner och då blir inte heller tryffeln god. Ta en choklad som du själv gillar, grädden förstärker och rundar av smaken, men ändrar inte smaken...

Kanske vit choklad...

Undra vad det blir för Lördagsgodis i kväll...

9 kommentarer:

mc-chick sa...

mmmmmmmm.......

Rosenvante sa...

Så läckert, man blir bara såååååååååå sugen.

Anna sa...

Jag brukar göra flera olika smaker till jul och ge bort. Ett par matskedar Baileys i grädden är inte helt fel... Eller snabbkaffe och whiskey. Då brukar jag rulla dem i farinsocker.
Vit tryffel med rivet limeskal är inte helt fel heller, även om vit choklad inte är min favorit. det blir för sött...

Renée sa...

Herregud nu förstör jag snart mitt tangentbord med allt dregel...

The Willow Fairy sa...

Anna - vilka bra tips, nu vill jag göra ännu mer tryffel.

Renée - skaffa haklapp, för jag tror att det kan komma fler otrevligt mumsiga dreggelframkallande bilder famöver....

Sunna sa...

Jaha, och här sitter jag på jobbet och det mest sockerrika jag kan hitta är några gamla halvmjuka mariekex, och så går jag in hos dig... nu får det nog bli utryckning till affären

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vilken frestelse!

Cecilia sa...

Men hallå! Ett sådant inlägg! Bara läckerheter och dessutom förföriska bilder... mmmm...

The Willow Fairy sa...

Tihi ;-)